Lite Mer Pitebondska Kan Jag Bjuda På






Som du säkert vet så är jag i Pite så vad passar bättre än lite dikter/verser på Pitebondska!?
Dessa har min mor klippt ut ur PT och jag tycker dom är så bra så jag delar med mej av dom till dej =)

Den första är en komisk vers...med lite stänk åt det fräcka hållet...inte mycket men :)


" Hä Jär Na


Hä jär na som ha bört å röres öte kroppen
Frå nedesta tån dell övershte knåppen
Hä pellres å shud, man vel hopp o kuut
Å önska att hä åller sko tåga shlut.

Ine holken jär staarn å ha fått sä en fjäll.
Snart vale ägga å ånga som gnäll.
Döm tinder vä öga å gåpa åt mat´n
Hä jär jobbit för staarn, ötan bidrag frå stat´n

Men bjärken leta et löve slå ut
Döm töck et vintern jär riktit shlut.
Men våorn ha köme, hä ha bört å teen.
Hä jär nåttkållt man nöges eel bårte ven.

Årterälva hon rinn som vanlit djöning boijn
Vortenda år järe samma sojn.
Men bårte hela härlihet´n
Vel en Ola Norberg djära strete´n.

Snart böre ne låkt bårte djöninga å jåola
Man vell hä sko blij både regne å såola.
Men om hä rägen å et stjin na såol
Då vale samma vär som ifjål

Man si kwinnen håva snort vinterkleda
Å  ännu mäjr tåga döm å sä seda.
Man sij mäjr å mäjr bårte tjicken
Shölv töck i hä ha bört å röck öte...högerbäjne. "


***

" Fågelskrämman


Vem jere som stå uta åkern
å rit ut armana  å glo?
Jer é en marsmännisch
je vejt et vo i sko tro

Han gör et en féen
han stå alleles still
kan hä va nan fra böjn
som ha gått vill?

Rocken han ha ä bå sliten å lappe
å böxen måst va na som sopbiln ha tappe!
Han ha stått som´n staty bå dagar och nätter
han gå ju ett in om än regne hä skvätter

Å fågla dom sett oppå arma hansch
å sova om natten
å på dan dom tillåme stjit oppa hatten

Nä nu måst ja gå över te grannen å frå´åg
jer hänna en stockholmar häll jere en skånepåg?

Men grannen han skratte och sade me kläm
Tok där, hänna jär ju min gamla fågelsräm "

***


Den sista är lite lättare att förstå kanske =)
Du får fråga om du inte förstår ;)

***

Ids inte sitta och ladda in massa bilder nu...tar sådan enorm tid!! :(
Men det kommer jag lovar =)


Annars då??
Jodå, dom små har börjat att snora...så får se om vi stannar kvar här nån extra dag.
Passa på medans jag inte jobbar!!

Funderar på att göra stan osäker i morgon om jag har en bil att kidnappa...höra om jag kanske kan få sällskap av "Tess"....om hon nu inte jobbar...hon har rabblat sitt schema men i och med att jag har minne som en guldfisk så minns jag inget av det!!!

Sitter nu ihopkurad i sängen o dricker "Bonaqua äpple" o äter lite mööörk cholkad med chili i (dom påstår i alla fall att det är chili i men jag tvivlar!!).

Det är bäcksvart ute nu...o jag har inga ljus att tända...snacka om panik jag har!!
Äntligen kan jag mysa med ljus och så har jag inga!!

Blåser ute idag...hör hur det viner om knutarna...ooooo vad jag saknar alla ljuden!!
I morgon om  det inte regnar så ska jag ut o gå...känner en lätt panik av att inte kunnat gå ut idag!!
Älskar att gå...spc här hemma!
Inga bilar som stör...enda hindret kan ju då vara en och annan ekorre som springer över stigen där jag går..men dom är så mycket sötar än en bil så dom förlåter jag ;)

En och annan häst med ryttare (ja, har även mött häst utan ryttare ett antal gånger...så bara att greppa tränset och leda hem pålägget!! ;) )...
Blev erbjuden att rida i fredags av en som har hästar här i byn...jag blev sååååååååååååååååå sugen men vågar fan inte rida i skogen nu...såååå länge sedan jag ridit sist!!
så jag tackade nej...*Snyft*

Idag har jag, mamma o "kladdkakan" varit i handlat...men "kladdkakan" var sååååå trött så han skrek o pep så mycket inne på "Ica MAxi" så jag fick bära en illröd, skrikandes o sparkandes pojke till bilen!!
Snacka om att känna sej lite utstirrad!
Men han SKA lära sej att han inte får skrika på affärerna.

Sen bar det av på DollarStore...min och "Kladdkakans" enda bestämada mål varje gång vi åker in till stan här i Pite :)
Dom hade inte det jag skulle ha...tyvärr...eller dom hade lite av det jag skulle ha.
Skulle ha Ansiktsmasker men dom hade bara en sort...skit trisst!
Men köpte två likadana...det är skönt ändå :)

Jag är såååååå snygg i Ansiktsmask så det kan ingen förstå *Skrattar*
Men det är skönt som skam...skämma bort sej lite :)
Göra en liten procedur med att skämma bort sej själv lite...först träna, sen duscha läääänge sen ta på myspys tröjan och sen ta på ansiktsmasken...lägga sej i soffan under filten och bara njuta av att inte göre ett enda vettigt handtag!
Det är min LYX...såååååå skönt!! 

Just att göra det efter att jag tränat..det är lixom halva grejen :)

Intressant att veta va!?
Ja ja ja, du läser frivilligt så ;)


Sitter och funderar på om jag skrivit ner en händelse som ände på DollarStore för ett tag sedan...jag tror inte det...i vilket fall som helst här kommer den ;


Jag o mamma var på DollarStore och jag gick o kika på underkälder.
Stod o kika på lite trosor och ser i ögonvrån att en karl står o stirrar på mej...efter ett tag så blev jag less så jag log ett stoooort leende och vände mej mot honnom och frågade
"Tror du jag passar i dom här?"

Han blev alldeles jätte röd och fick väääääldigt brottom iväg...*Skrattar*
Skulle han ändå stå där o stirra så kunde han väl göra lite nytta också!!
Undra just om jag skadade honnom för livet...??
Stackarn...han kanske var tvungen att gå på terapi för det...traumatiserad ;)

Som "LoverGirl" sa....`Du kanske gjorde honnom till en bög...´ *ASG*
Kan det blitt så illa??


JA, jag råkar OFTA ut för roliga människor...som sagt dom förgyller mitt livcket,,,tack vare dom jag kommer att leva läääänge!! ;)


När jag var ut och gick för ett tag sedan hemma i Lule så blev jag stoppad av en kvinna som minsann meddelade
"Att gå med stavar ger inget...du ska springa för att det ska få nån effekt"

Jag tittade på henne och sa
"Jag går c:a 4 kilometer ganska snabbt och med varsin 1 kilos vikt på vardera vrist...när jag kommer hem så gör jag situps och lyfter hantlar...tro mej det ger effekt"

Hon blev tysst...snörpte på munnen..mummlade nått och lunkade vidare (för springa kan jag inte kalla det)...
Små skrattade för mej själv när jag fortsatte gå...yttligare ett minne att lägga in i min minnesbank för "Roliga människor"!! :)

Hmmm...sitter o bläddrar i mitt minne av alla människor som jag mött...en hel del!!
Många konstiga prickar det finns i denna värld...*Skrattar*

Okej, okej jag är väl inte normal själv men jag flyger inte på folk mitt i alltihopa!!
Jag håller mej på min kant...och blir påhoppad istället..mycket enklare så ;)

***


Nej, nu känner jag att min hjärna fokuserar mer på chokladen som ligger här bervid mej än på bloggandet...så jag ska faktiskt ta o krypa ihop o läsa lite i "Goda Omen", mummsa choklad och driska "Bonaqua"...

*Lägger framm teddubjörnarna* Dom är kramiga nu när det är mörkt...tror dom är lite mörkrädda!!

Wath The Hey, Wath The How...Over And Out!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0